El-cyklen er din nye bil

For en familie i Dragør førte et besøg i Bicycle Innovation Labs cykelbibliotek til, at bil nr. 2 blev erstattet af en el-cykel.

Tekst af Søren Houen Schmidt, Bicycle Innovation Lab
(og gift med Marianne Houen Schmidt)

I Dragør bor Søren og Marianne Houen Schmidt med deres to børn. Indtil august 2011 arbejdede de begge på Frederiksberg. Da Sørens arbejdssted i august 2011 for et år blev ændret til Trekroner ved Roskilde, besluttede de sig for at købe bil nr. 2. En bil, der mellem jul og nytår blev stjålet.

”Da vores forsikringsselskab fortalte, at vi skulle vente fire uger på at få bilen erstattet, gav det os en tænkepause. Vi havde allerede en Bullitt ladcykel, så da vi blev opmærksomme på, at der var en Bullitt med batteri i cykelbiblioteket hos Bicycle Innovation Lab, gik jeg i gang med at overtale Marianne til at prøve den af. Vi havde kort vendt det med en el-cykel tilbage i august, men det blev bare ved snakken. Nu havde vi mulighed for at teste, om det var løsningen på vores pendler-udfordring” fortæller Søren.

Det var Marianne, der var testens hovedperson. Så længe Søren arbejder i Trekroner, er det hende, der dagligt skal op på cyklen og af sted på de 18 km langs Lufthavnen, Amager Strandpark, Kløvermarken og videre over Langebro mod ydre Frederiksberg. Hun var frisk på at prøve, og efter nogle korte og lange ture i løbet af weekenden, var hun klar til at tage turen til arbejde mandag morgen.

”Transporttiden har nok været den største udfordring. To fuldtidsjob skal koordineres, så hverdagen hænger ordentligt sammen. Samtidig har vi prioriteret at give vores to børn så korte dage som muligt i vuggestuen og børnehaven. Derfor var det vigtigt, at transporttiden ikke skulle forlænges for meget” fortæller Marianne Houen Schmidt.

Vellykket test
Testen gik godt. De ekstra 10 minutter hver vej var inden for tolerancegrænsen. Så efter at elementer som miljøpåvirkning, økonomi, sundhed, komfort og det omskiftelige danske vejr alle var blevet vendt og drejet, var tidsperspektivet nu også afklaret. Og alt pegede i retning af en el-cykel i stedet for en bil.

Familien Houen Schmidt har fået deres Bullitt ladcykel transformeret til en el-cykel”For Marianne ville de daglige ture på en traditionel cykel til Frederiksberg ikke være et brugbart alternativ til bilen. Derfor synes jeg det var rigtigt fedt, at hun havde mod på at teste el-cyklen som et alternativ til bilen. Og da tommelfingeren blev vendt opad, syntes jeg hun var supersej” fortæller Søren.

Nu har familien fået deres Bullitt ladcykel lavet om til en med batteri, og et nyt pendlerliv er startet for Marianne. Den første kulde og vind har ikke slået hende ud, og hendes knaldrøde kinder har da også sat gang i snakken på hendes arbejdsplads.

”Først gav det lidt kærligt drilleri med associationer til en knallert, men nu giver det anerkendende nik. Og så har det inspireret nogle af mine kollegaer til at tænke over deres pendlervaner. Så ligesom vi selv blev inspireret til at prøve det af, er det rart at mærke, at der også er andre, der godt kunne blive fristet af at bytte bilen ud med el-cyklen” fortæller Marianne.

Det var cykelkulturhuset Bicycle Innovation Lab der gav Marianne muligheden for at prøve livet som el-cykelpendler af.

”Bicycle Innovation Labs cykelbibliotek er trafikantens svar på folkebiblioteket. Her har du mulighed for at prøve dine transportvalg af. Det kan både være til hverdagens pendlersituation, hvor vi kan tilbyde kabinecykler, liggecykler, racercykler eller el-cykler hvis man gerne vil have en hjælpende hånd til pedalkraften. Vi har også mere rekreative cykler til weekendbrug, som ladcykler med passagerplads foran eller samarbejdscyklen der kræver hele tre brugere på en gang.” fortæller projektleder Lasse Schelde.

Prøv det selv
Hvis du selv kunne tænke dig at udfordre dine daglige transportvaner så gå ind på www.bicycleinnovationlab.dk og book en af vores cykler. Der kommer hele tiden flere til.

Åbningstider: Mandag: 14 – 18 og torsdag 14 – 18.

For at låne en cykel skal du have en indboforsikring, der kan dække evt. skader, samt lægge et depositum på 500KR.

Om Bicycle Innovation Lab
Bicycle Innovation Lab er et videnscenter og kulturhus for cyklisme, der afholder workshops, foredrag, arrangementer og udstillinger med cyklen og cykeltrafikken som omdrejningspunktet. Bicycle Innovation Lab er opstået i et samarbejde mellem Miljøpunkt Amager og Copenhagenize Consulting.

Baggrund: Miljø og cyklisme
EU har et samlet mål om i 2050, at have bragt CO2 udledningen ned under niveauet fra 1990.

Mellem 1990 og 2007er drivhusgasudledningen faldet med 15% i EU – men udslippet fra transportsektoren blev i samme periode øget med 36%.
Skal vi nå det ønskede EU-mål, skal transportsektoren mindske udslippet med 60% inden 2050. Her er cyklen et fremragende bud på en let og effektiv måde at reducere CO2 udledningen på.

Regnestykke for udledning af CO2:

  • Almindelig cykel: ca. 21 gram CO2/km
  • Bil: i snit 229 gram CO2/km
  • Difference: 271 gram CO2/km

Så langt kan du transportere dig hvert år, hvis du skal holde EU’s CO2-målsætning:

  • 2.170 km i bil
  • 5.822 km i bus
  • 28.000 km på cykel

Kilde:
European Cyclist’ Federation: “Cycle more often 2 cool down the planet -quantifying co2 savings of Cycling” [.pdf]

Kommentarer

3 kommentarer indtil videre. Comments are closed.
  1. Lise,

    Tallene var en del af udvekslingen omkring, hvordan artiklen kunne udbygges yderligere og ikke en del af selve artiklen. Pga. mailens opsætning kom de dog til at se ud som en del af artiklen. Som I påpeger bliver de nødt til at blive udbygget for at kunne bruges til diskussion. Endvidere er der også brug for at se hvor el-cyklen stiller sig mellem cyklen og bilen.

    Mvh. Lise
    Bicycle Innovation Lab

  2. Regnestykke for udledning af CO2:

    Almindelig cykel: ca. 21 gram CO2/km
    Bil: i snit 229 gram CO2/km
    Difference: 271 gram CO2/km

    Hvordan hænger det sammen?

    • Lars Michler,

      John har ret, der er ikke læst ordentligt korrektur på artiklen.
      Tallene stammer fra den brochure der er nævnt som kilde nederst i artiklen.
      De har beregnet den samlede CO2 udledning, inkl. produktionen af cyklen/bilen.
      På side 10-11 finder de at for en alm. cykel er det 21 gram CO2/km, for en elcykel 22 gram CO2/km.
      På side 13-14 finder de at udledningen for en bil er 229 gram CO2/passagerkm, hvis man regner alle ture med. Regner man kun de ture der kan erstattes af cykelture, regner de sig frem til 271 gram CO2/passagerkm.
      Så vidt jeg kan se regner de ture op til 7,5 km som ture der kan erstattes med cykelture.

      Det er åbenlyst at forudætninger og antagelser om bilernes brug påvirker beregningerne meget. F.eks. er ekstra udledninger pga. koldstart og aircondition i bilerne ikke medtaget i brochurens eksempler.