Kina tvinger verdenen til at tænke miljørigtigt!

I Beijing registreres omkring 1000 nye biler om dagen og det kan mærkes på pumpe priserne i Fresno og München i takt med at den globale efterspørgsel efter benzin eksploderer.

Den stigende biltrafik i Beijing er stærkt medvirkende årsag til at de bilglade amerikanere er begyndt at køre mindre i bil og samtidigt er begyndt at kigge sig om efter alternativer til de store og tunge benzinslugende køretøjer. I Europa er tendensen den samme.

I følge data fra The Federal Highway Administration i USA, er mængden af trafik på de amerikanske veje og motorveje været stagnerende siden 2005 og de seneste tællinger viser endda en smule nedgang i biltrafikken.

Stagneringen er den længste pause i stigningen i antallet af kørte kilometer i USA siden man begyndte at registrere trafikmængder i 1983. Og nedgangen i antallet af kørte kilometer omfatter både trafikken i byer og på landdistrikter.

Kineserne udråbes som én af de værste miljøsyndere som følge af den voksende udledning af emissioner fra den stigende biltrafik i landet, men I Kina er man imidlertid langt fremme i forhold til udviklingen af miljøvenlige alternativer og udvalget og efterspørgslen på små, lette og brændstoføkonomiske køretøjer er enormt.

Og især på ét område – elcykler – viser kineserne vejen frem mod mere miljøvenlige transportformer for den øvrige verden.

Kineserne har i årtier været kendt som et cyklende folkefærd og med den stigende levestandard er der blevet råd til at udskifte cyklen for mange. Men ikke alle vælger en miljøvenlig bil som alternativ. Rigtigt mange kinesere har nemlig fået øjnene op for de elektriske cyklers fortræffelighed – især i de tætte byområder. Skønnene varierer, men Shanghai vurderes at have op mod 1 million elektriske cykler i øjeblikket på gaderne; i Beijing vurderes antallet at være på mod 750.000 elektriske cykler.

Hvor mange elektriske cykler er på gaderne i New York, London eller København?

De mest populære elektriske cykler i Kina kan cykle ca. 50 km på batteriet alene og hvis du selv hjælper til kan der opnås ekstra 20 km på en enkelt opladning. Tophastigheden er ca. 30 km/t og opladningen af batteriet tager kun omkring fire timer og koster kun et par øre i elektricitet.

Elcykler i Danmark?
I Danmark er elcyklen endnu ikke så udbredt, men i Holland udgør elcykler faktisk allerede nu 10 procent af det samlede marked for cykler.

Elcyklen er perfekt til ældre mennesker og folk med helbredsproblemer. Men elcyklen kan også være løsningen for cyklister der har 10-15 kilometer til arbejde og synes det er lige langt nok. Forudsigelsen lyder, at i år bliver gennembruddet for cykler med hjælpemotor, der har fået nyt design og efterhånden ligner enhver anden citybike. Elcyklerne vejer fire kilo mere end de almindelige cykler, og desuden kan du slå motoren fra, og så er det en almindelig cykel.

Skulle forudsigelserne blive til virkelighed – at Danmark følger efter udviklingen i Holland – vil der skønsmæssigt kunne sælges 50.000 elcykler om året i Danmark!