Cyklen indtager gaderne i London

Bomber og kaos har skræmt beboerne i london ud på gaden – på cykel. Cykeltrafikken i den tætte London-trafik er øget med 50 procent de sidste fem år, særligt efter bomberne i undergrundsbanen og i en bus den 7. juli 2005. Nu regner myndighederne med, at der hver dag cykles ca. 450.000 ture i hovedstaden.

Den ikke cyklende, men cykelvenlige borgmester i London, Ken Livingstone, har været promotor for de årlige investeringer i cykelanlæg i London fra 5,5 millioner pund for seks år siden til 24 millioner pund i fjor.

Næsten hver uge bliver der åbnet nye gader med cykelbaner eller cykelstier. Inden 2010 er målet at være oppe på 150 km cykelstianlæg i London. Der er udarbejdet et detaljeret cykelkort, som uddeles gratis i byen, for at hjælpe cyklisterne med at undgå den øvrige trafik. I år vil borgmester Livingstone, gøre en ekstra indsats for at øge cykelinteressen i byen, og har derfor investeret 1,5 millioner pund på at få startet en Tour de France i London – men han regner omvendt også med at kunne få en ”Turistgevinst” tilbage ved arrangementet .

- Hver gang solen skinner, øges cykelsalget, fortæller Philip Darnton, som repræsenterer det britiske cyklist forbund, The Bicycle Association, til Buisness Life. Han ser både klimaproblematikken og en mulig ‘myldretidsafgift’ i flere britiske byer end London, som gunstig for cykellivet.

Statsstøtte til kampagner
Regeringen støtter bl.a i England cykeltiltaget “to hjul er godt- fire er det ikke” og har for nyligt givet en ekstrabevilling på 15 millioner pund til fremme af cykling, specielt for børn. Regeringen har også etableret en støtteordning i forbindelse med den nationale cykle-til-arbejde kampagne. Her kan virksomheder bl.a. skattefrit investere i cykler, som stilles til disposition for de ansatte, som gerne vil cykle til og fra arbejde.

“Cycling England” er den nye nationale paraplyorganisation,som skal koordinere og udvikle cykling på national basis. Det ambitiøse mål er at fordoble antallet af cyklende i 2007! I dag regner briterne med at ca. 3 procent cykler på arbejde.

3,5 mio nye cykler årligt
The Bicycle Association anslår, at der i 2005 blev solgt 3,5 millioner nye cykler i Storbritannien mod 2,7 millioner i 2000. Den store stigning, regner man med, skyldes cykelboomet i London.

Darnton fortæller, at den største salgsstigning skyldes pendlercyklister – altså cykler som bruges til og fra arbejde.

Cykelboomet gælder alle cykeltyper i alle prisklasser og næsten alle samfundslag. Men det bekymrer både myndighederne og cykelbranchen, at der ikke er mange børn der cykler.

Det er generelt de midaldrende, der står for den store vækst, de unge udebliver. Det er en tendens, som bekymrer, fordi der nu er en hel generation af yngre voksne, som aldrig har cyklet, og de gør så heller ikke noget for at få deres børn op på cyklen.

En af de største udfordringer, briterne står overfor lige nu, er at få børnene tilbage på cykelstierne.

Et unikt tilbud
Det, at cykle i London, kan virke farligt. Det stadig voksende antal af cyklister af alle kategorier slås mod hinanden og mod bilisterne og bustrafikken for at komme frem. Cykelryttere, som vil hurtig frem, gør livet surt for dem som ikke har så travlt – specielt i de gader, som endnu ikke er indrettet for cyklister.

Da der ikke er anlagt cykelbaner, deler cyklisterne vejen med busserne, og dette sker ikke problemfrit. Buschaufførerne i London er ikke alle af den tålmodige slags.

Men byens myndigheder har altså de sidste år satset massivt på at gøre det lettere for cyklisterne at finde egne, trygge ruter gennem byen. Der anlægges stadig nye cykelbaner og stier, cykelvejene skiltes, og der er ligeledes etableret en utroligt god ruteplanlægger for cyklister på Transport of London´ s hjemmside (www.tfl.gov.uk/cycles/).

Hjemmesiden indeholder i øvrigt et hav af interessant information for dem som ønsker at begive sig ud på cykel i London.

Ruteplanlæggeren gør det muligt, også for dem som ikke kender London, at cykle trygt gennem storbyen – et virkeligt godt alternativ for dem, som ønsker at bese storbyen fra cyklen.

På hjemmesiden kan man taste, hvor man vil cykle fra og til, og resultatet er et detaljeret cykelkort med indtegnet cykelrute. Her er gaderne markeret med farvekoder efter, hvor godt de er indrettet for cyklister. Desuden vises, om gaderne har cykelbane, eller om de har cykelsti.

Borgmester Livingstone har al grund til at være tilfreds med, hvad der er opnået i løbet af få år. Cyklen i London er kommet for at blive!