Nyt fra Odense Cykelby – find vej på mobilen

De sidste par år har Odense Cykelby haft en Cykelruteplanlægger på www.cykelby.dk. Nu kan man også bruge mobiltelefon til at finde den bedste cykelrute i Odense.

Der er tale om en gratis WAP funktion, der giver:

  • Ruten vist på et kort
  • Rutebeskrivelse
  • Destinationen vist på et kort

Brugeren betaler dog for overførelse af data til mobiltelefonen – prisen afhænger af udbyderen, men vil typisk være mellem 0,25- 0,50 kr. pr. kort.

Man kan både zoome og flytte på kortene. Start- og slutpunkt kan angives med adresser eller telefonnumre. Der vises den anbefalede og sikreste rute for cyklister. Oplysningerne om cykelstier, veje med trafik under 6.000 biler/døgn og veje med under 40 km/t i gennemsnit indgår i rutevalgsmodellen. Der angives både afstanden og den forventede rejsetid.

Adressen på Cykelruteplanen kan lægges ind som bogmærke i mobiltelefonen. Adressen er: http://cykelby.krak.dk

Den mobile Cykelruteplan markedsføres igennem:

  • Pressekontakt
  • Brochurer uddelt på gaden
  • Brochurer på cafeer og i telebutikker
  • Brochurer udsendt til 6000 nye studerende
  • Standardbogmærker i nye Sonofonabonnementer

Hensigten med funktionen er både at give cyklisterne en nyttig hjælp ude på cykelstierne, men også at fremme det generelle image af cyklisterne i Odense som moderne og smarte.

Projektet evalueres løbende igennem brugerstatistikken.

Jeg cykler frem og til bageren
Alt for mange tager bilen på de korte ture som f.eks. til bageren søndag morgen efter morgenbrød. Det er hverken godt for miljøet eller sundheden, og Odense Cykelby har derfor sat fokus på denne problematik i en ny kampagne, der hedder ”Jeg cykler frem og til bageren”.

Kampagnen kørte i foråret 2005 over 3 weekender hos 26 bagere i Odense og indeholdte bl.a. følgende elementer:

  • Plakater, der blev ophængt i alle bagerbutikkerne
  • Pressekontakt
  • 26./27. februar og 5./6. marts, hvor bagerne uddelte 15.000 nøgleringe med indkøbspoletter med budskabet om at cykle til bageren
  • 12./13. marts, hvor bagerne uddelte 40.000 skrabelodder til kunderne
  • Kunderne fik chancen for at vinde et luksus kurophold for 2 på Skodsborg Sundhedscenter, Quark serveringskander fra Georg Jensen (30 stk.) samt kager fra bageren (100 stk.)

Formålet med kampagnen var at gøre odenseanerne opmærksomme på, at det lønner sig at cykle til bageren. Lader man bilen stå, gavner det ikke blot miljøet, men også ens personlige sundhed. Man kan bedre tillade sig at spise bagerbrød, når man tager cyklen.

Bagerne var netop valgt som angrebspunktet, fordi de færreste har en reel undskyldning for at køre derhen i bil, specielt i weekenden, hvor turen ikke skal kombineres med indkøb, aflevering af børn og kørsel til arbejde.

Af Troels Andersen
Odense Kommune